5 min
Under navnet Marselis Markedsstrategier er CIO, Peter Mikkelsen, og hans team nu klar til at løfte sløret for et nyt produkt på hylden hos Fondsmæglerselskabet Marselis. Baseret på teamets erfaring med datadrevet porteføljestyring og fokus på lave omkostninger for investorerne, er det ambitionen at give kunderne adgang til de vigtigste globale markeder og levere branchens stærkeste risikojusterede afkast efter omkostninger.
Det er ikke målet at slå markedet, forudsige verdens gang, eller gætte på, hvilken aktie, der næste gang vil være højdespringeren.
Til gengæld er det ambitionen for Fondsmæglerselskabet Marselis’ nye fond med navnet Systematisk Allokering at levere kapitalforvaltning til kunderne af institutionel kvalitet baseret på anerkendte principper for professionel porteføljestyring med høj transparens og lave omkostninger.
”Jeg tror ikke på, at vi kan sidde i hverken Aarhus eller København og kigge på de globale finansmarkeder og forudsige hvilke aktier, der vil stige eller falde. Ingen forskning i verden tyder på, at nogen lykkes med det efter omkostninger i det lange løb. Det, der generer høje, stabile afkast over tid, er fordelingen mellem forskellige aktivtyper fremfor at være bedst til at vælge enkelte aktier,” siger Peter Mikkelsen, CIO i Fondsmæglerselskabet Marselis og fortsætter:
”Derfor har vi lavet et produkt med et så stabilt og højt afkast som muligt, givet den risiko vi lover kunderne, at vi maksimalt vil påtage os. Vi har mange dygtige konkurrenter, men vi har lavet et investeringsprodukt, som vi er sikre på fagligt er mindst lige så godt som vores konkurrenters eksisterende produkter. Oveni dette kan vi levere vores produkt til en omkostning, som er konkurrencedygtig med alle de relevante alternativer for vores målgruppe. Derfor tror vi på, at vi har en berettigelse i markedet,” siger Peter Mikkelsen.
Peter Mikkelsen, CIO,
Fondsmæglerselskabet Marselis
Siden han blev ansat for et år siden, har Peter sammen med Marselis’ analytikere, Nickolai Larsen og Lasse Hjortsballe, samt selskabets studentermedhjælpere, arbejdet på at udvikle den model og investeringsstrategi, der danner grundlag for Fondsmæglerselskabets nye fond, som er tilgængelig for investorer fra 16. januar 2024. Produktet har dog været i luften med rigtige investeringer siden 1. august for at sikre, at alt fungerer i praksis.
”Et af de principper, vi bruger allermest aktivt, er, at det afkast, man får ud af at løbe en given risiko, varierer over tid. Det samme gælder den korrelation – altså den samvariation – som investorerne oplever på tværs af markeder. De mønstre og egenskaber ved de finansielle markeder er vi meget systematiske omkring. Det vil sige, at vi ikke gætter på noget. Vi tror ikke på mavefornemmelser. Heller ikke vores egne,” forklarer Peter Mikkelsen, som kom til Fondsmæglerselskabet Marselis efter en årrække i Nordea, hvor han senest var ansvarlig for Nordea Gruppens egne investeringsporteføljer.
Netop fordi alt arbejdet omkring Marselis Markedsstrategier er baseret på data og systematik har det været muligt at undersøge, hvordan en investering i produktet ville have fungeret historisk, også før de første porteføljeinvesteringer blev eksekveret i sommer.
”Vi er meget disciplinerede i brugen af modellen og investeringsstrategien i praksis i forhold til at omlægge porteføljer og reagere på kriser. Noget af det allervigtigste for os er, at vi har tænkt over, hvad vi gør, inden krisen kommer. Modellen gør os i stand til at vurdere, hvad de bedste tiltag er i en given situation. Vi har tænkt de mange scenarier i gennem og ved, hvordan vi vil reagere på dem. Derudover har vi skrevet vores procedurer ned. Det vil sige, at den dag vi står i en krise, ved vi, hvad planen er, så vi kan være tro mod det, vi har sat i verden og agere derefter,” siger Peter Mikkelsen og fortsætter:
”Resultaterne i vores historiske tests af investeringsstrategien har givet os selvtilliden til, at vi tror på, at vi kan levere et af de bedste afkast efter omkostninger over tid. Strategien har vist sig at være meget robust selv i de perioder, hvor verden har været i brand – også i den meget volatile periode i efteråret, hvor vi har haft rigtige penge investeret.”
Ifølge Investeringsdirektøren er der ofte meget stor forskel på både prisen og kvaliteten af den kapitalforvaltning, man oplever som institutionel investor i eksempelvis liv- og pensionssektoren, og den, man oplever som Private Banking-kunde, familiekontor eller mindre fond i Danmark.
På grund af Fondsmæglerselskabet Marselis’ såkaldte ”store licens” har selskabet adgang til alle finansielle markeder og kan handle direkte i markedet uden fordyrende mellemled. I forhold til de fleste konkurrenter er dette helt unikt for Marselis. Kombineret med teamets tilgang og investeringsstrategi gør det Fondsmæglerselskabet Marselis i stand til at levere et konkurrencedygtigt produkt målt på riskojusterede afkast efter alle omkostninger til investorerne.
”Selvfølgelig koster det noget at få forvaltet en portefølje. Omkostninger kan være svære at få overblik over, men de har alle det til fælles, at de repræsenterer en direkte reduktion af investorernes afkast. Vores uafhængighed og direkte markedsadgang er derfor ekstremt vigtig for os. Den giver os en direkte, unik og effektiv vej til at løfte det afkast, vi leverer til vores investorer,” siger Peter Mikkelsen.
Selvom produktet er nyt hos fondsmæglerselskabet, ændrer det ikke på måden, som Marselis agerer på.
”Vi opererer efter de samme værdier, som vi gør i alle andre aspekter af forretningen. Nemlig sammenfald af interesser og langvarige relationer. Vi skal ikke lave ”hurtige penge”. Det betyder, at den nye fond først er en god forretning for os, når vi har gjort det godt i lang tid og fået nye kunder til at investere med os,” siger Peter Mikkelsen.
Ovenstående er en artikel fra den seneste udgave af vores investormagasin Kapital.
Pressekontakt: